Om miserie te kunnen winnen, moet ge hem wel gaan - dikdikdik 5.0
By penningmeester
Dit is weliswaar geen uitspraak van de bomma, maar ze is daarom niet minder waar. Om een miserie te winnen, moet u hem gaan, en daarom kunt u met de nieuwe versie van onze score-app, bij het opschrijven van een miserie, enkel winnaars aankruisen uit het lijstje van de aankondigers van die miserie. Dat maakt het hopelijk wat minder verwarrend om een miserie te noteren.
Versie 5.0 van dikdikdik, dé score-app voor het wiezen, werd afgelopen maandagmorgen op de wereld losgelaten. Al ga je er hopelijk weer weinig van merken. Er is die kleine update i.v.m. miserie (#274), er staat ergens een extra titeltje (#264), maar verder zijn de aanpassingen vooral technisch geweest. Het zou wel kunnen dat het nu ook werkt met Firefox op Android, fingers crossed 🤞
Voor de liefhebbers een overzichtje van die technische aanpassingen:
- Het bekijken van oude scorebladen, waar nog correctielijnen op staan, zou opnieuw moeten werken #263.
- Als er vroeger een nieuwe speler bijkwam aan je tabel, resulteerde dat achterliggend in 2 events: een event voor een speler die bij aan tafel kwam zitten, en een event voor de speler die zijn naam bekend maakte. Nu zijn die 2 dingen gegroepeerd in één event: als een speler de tafel vervoegt, is zijn naam direct gekend. Dat maakt een aantal projecties wat eenvoudiger #271.
- Ik verbeterde de container-setup voor de automatische tests op gitlab-ci #267.
- Ik verhuisde heel wat klasses naar andere namespaces, en ik dwing de dependencies tussen die namespaces af met deptrac #266, #204.
- Ik herwerkte nog maar eens de read models van de toepassing. Ik heb daar al vaak aan gesleuteld, en ik ben er eigenlijk nog nooit tevreden over geweest, en om eerlijk te zijn: nu nog altijd niet. Maar het is wel beter dan hoe het was. Ik haalde logica weg uit de infrastructuur, wat alles wat makkelijker testable maakt: een goede zaak. En ik gebruik ook geen UUIDv5’s meer als primary key in mijn mysql-tabellen, dat is ook een verbetering #265.
- Ten slotte fixte ik nog een kleine bug, die rariteiten veroorzaakte in de spelerslijst als een inactieve speler punten kreeg of verloor ten gevolge van een undo #276.
Zoals meestal vertrouwde ik voornamlijk op de automatische tests om de werking van een nieuwe versie na te gaan. Maar het kan zeker zijn dat er nog ergens iets mis gaat dat niet automatisch getest is. Mocht u zo’n probleem tegenkomen: laat het weten.
Deze aankondiging is nu wel lang genoeg, laat ons opnieuw gaan kaarten. Want het is nodig, september ziet er een slow whist month uit. Nog 2 weken om daar iets aan te doen: